Fortress Group

Menu
Willem-Alexander

Koning Willem-Alexander opent Fraude Film Festival 2017

Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander opent het Fraude Film Festival 2017 in EYE Amsterdam.

Rutte III: Modelovereenkomsten Wet DBA maken plaats voor opdrachtgeversverklaring

Categorie(en):

(Bron: www.zipconomy.nl)

Het kabinet wil dat opdrachtgevers via een webmodule vooraf kunnen bepalen of ze een zelfstandige kunnen inhuren voor een opdracht. Dat vervangt de modelovereenkomsten uit de Wet DBA.

Het systeem van modelovereenkomsten wordt onder het nieuwe kabinet vervangen. Dat meldt RTLZ op basis van documenten die de zender in handen heeft gekregen. Het nieuwe kabinet wil een opdrachtgeversverklaring invoeren, waarmee opdrachtgevers vooraf duidelijkheid en zekerheid kunnen krijgen bij het inhuren van zelfstandigen. De verklaring moet via internet ingevuld gaan worden. Een dergelijk systeem wordt ook in Groot-Brittannië gehanteerd.

Deze methodiek lijkt sterk op de webmodule en de ‘Beschikking Geen Loonheffing’ (BGL) die eerder werd voorgesteld om de VAR te vervangen. De BGL werd in 2014 afgeserveerd door de VVD fractie omdat er geen vertrouwen was dat de Belastingdienst deze automatiseringsklus aan zou kunnen en omdat toen onduidelijkheid was welke beslisboom er achter de module zat.

Hoe snel dit systeem ingevoerd wordt, of kan worden, is nog niet duidelijk.

Opdrachtgever blijft verantwoordelijk  

De meer dan 7.000 ingediende modelovereenkomsten kunnen dus de prullenbak in.

In het nieuwe voorstel blijven, zoals verwacht, de opdrachtgevers een rol houden in het beoordelen en bewaken dat een zelfstandige ook echt als zelfstandige werkt en onderneemt. Onduidelijk is nog welke sancties kunnen volgen.

Het idee van een opdrachtgeversverklaring komt niet als een grote verrassing. Bemiddelingsbureaus moeten nu al controleren of een zzp’ers bijvoorbeeld een KvK inschrijving hebben.

Opdrachtgevers krijgen de tijd om aan de nieuwe regels te wennen. In het eerste jaar na invoering zal de Belastingdienst terughoudend zijn met controles en niet meteen boetes uitdelen.

Welke criteria gaan het worden?

Belangrijk wordt welke set aan criteria er nu gebruikt gaat worden om te bepalen of iets nu wel of niet een echte opdracht is.

De duvel zit hem in de details. Die gaan bepalen in hoeverre welke type zelfstandige er weer makkelijker ingehuurd kunnen worden.

De vraag is of die criteria in lijn zijn met de vrij uitgebreide en diverse criteria die bijvoorbeeld nu gebruikt worden in de ‘ondernemerscheck’ van de Belastingdienst? Of wordt het een kortere set die bijvoorbeeld de commissie Boot voorstelt, namelijk lengte opdracht, hoogte tarief en wel/niet gebruikelijke arbeid?

Hoe korter, hoe duidelijker, maar dat geeft ook minder regelruimte en minder mogelijkheid recht te doen aan de diversiteit onder de zelfstandigen.

Het kabinet kondigt aan dat begrip ‘gezagsverhouding’ in de arbeidswet wordt verduidelijkt.

Online ondernemerscheck Belastingdienst aangepast

De Belastingdienst heeft al een online ‘ondernemerscheck’. Die is gericht op zelfstandigen en niet op hun opdrachtgevers.

De check is eerder dit jaar overigens aangescherpt, zo werd onlangs duidelijk.

Vooral rond het benodigde aantal opdrachtgevers en hoeveelheid omzet bij één opdrachtgever (meer dan drie, minder dan 70%). De interpretatie van dit thema is strikter geworden. “Uit externe signalen hadden we afgeleid dat de OndernemersCheck op dat thema ‘wat ruimhartig’ oordeelde” zo licht een woordvoerder van het Ministerie van Financiën toe. “Nadat deze signalen zijn vergeleken met bestaande jurisprudentie – de wetgeving kent op dit punt geen strikte grenzen – is besloten de OndernemersCheck aan te passen.” Het is niet bekend in hoeverre dit soort criteria gaan terugkomen in de opdrachtgeversverklaring.

Deze ondernemerscheck is sec gericht op zelfstandigen en in deze vorm niet geschikt om iets te zeggen over de directe tussen een opdrachtgever en opdrachtnemer.

Terughoudende reacties

“Als Rutte 3 zich beperkt tot een aanscherping via een zogenaamde opdrachtgeversverklaring dan sluit zij deels haar ogen voor wat fundamenteel moet gebeuren” zo reageert Denis Maessen, voorzitter van PZO. “Sleutelen aan de gezagsverhouding vraagt om doorpakken in de breedte. Rutte 2 gaf november 2016 aan dat de arbeidswetgeving zeer verouderd is en reden is te werken aan ingrijpende vernieuwingen. We leven in de 21e eeuw. Als met de genoemde maatregelen een eerste stap wordt gezet naar het ingrijpend vernieuwen is dat constructief. Wij zijn dan ook zeer benieuwd welke horizon voor vernieuwing wordt gegeven in het regeerakkoord.”

Verschillende brancheorganisaties vinden het nog te vroeg om te reageren op deze uitgelekte plannen.

Met name de invulling van de details zal bepalen in hoeverre de voet bij opdrachtgevers daadwerkelijk van de rem kan als het gaat om het inhuren van zelfstandigen.

Pierre Spaninks reageert op de website van RTL teleurgesteld: “Dit valt me zwaar tegen. Zo blijft de onduidelijkheid voortduren. Dit geeft payrollbedrijven en uitzendbureaus nog jaren de kans om tegen opdrachtgevers te zeggen: je kunt beter via ons regelen.” Of dat klopt zal in grote mate afhangen van de inhoud van de criteria, de toegankelijkheid van een systeem en mogelijke boetes.

Werkgeverschap wordt aantrekkelijker

Zoals wel te verwachten was, wordt ook de Wet Werk & Zekerheid hervormd. Het ontslaan van medewerkers wordt gemakkelijker. De mogelijkheid om langere termijn flexibele arbeidscontracten aan te bieden wordt verhoogd van 2 jaar naar 3 jaar. De proeftijd keert terug in tijdelijke contracten.  Daarnaast gaat de doorbetaling bij ziekte van werknemers van 2 naar 1 jaar.

Deze maatregelen moeten het werkgeverschap weer aantrekkelijker maken. Hiermee probeert het Kabinet ook de impuls om zzp’ers in te zetten als flexibele arbeidskrachten wat in te perken.

Geen verplichte arbeidsongeschiktheid

Verder is uitgelekt dat zelfstandigen niet verplicht worden zich te verzekeren voor arbeidsongeschiktheid. Het kabinet gaat wel in gesprek met verzekeraars over goedkopere verzekeringen voor zelfstandigen.

Over een eventuele hervorming van de zelfstandigenaftrek of verplichte pensioenopbouw is nog niets bekend, maar het ligt niet in de lijn der verwachting dat daar iets mee gaat gebeuren.

De vennootschapsbelasting gaat omlaag, relevant voor zelfstandigen met een BV of die overwegen om over te stappen naar een BV. Over de eerste 200.000 euro aan winst hoeft niet langer 20 procent te worden betaald, maar 16 procent.  Daarmee verschuift ook de grens waarop de overstap van een eenmanszaak naar een BV fiscaal aantrekkelijker wordt.

Eerder werd bekend dat het lage 6% BTW tarief, waar een klein deel van de zelfstandigen gebruik van kan maken, wordt verhoogd naar 9%.